Takk for nå Beito

Jeg var så heldig at jeg fikk bli et par dager ekstra på helsesportsenteret. I og med at jeg skadet ryggen og mista noen dager med vinteraktivitet. Heldigvis ble ryggen bedre (selv om den fortsatt er litt vond), og jeg fikk litt mer ut av dagene. Typisk nok så ble jeg jo syk noen dager også... så det var virkelig ikke det oppholdet der alt skulle gått etter planen. Men alt i alt så er jeg jo fornøyd. Har fått tid til å ta vare på meg selv, hvile, trene, sove, spise.

Nå tenkte jeg først og fremst jeg skulle skrive litt om hva jeg tenker jeg har fått ut av det / oppnådd denne gangen.. Og prøve å gi litt mer bilde av hva dagene på Beito går ut på. Så hva har jeg egentlig oppnådd.............?

1. Nye bekjentskaper

Selv om jeg må innrømme at vi ble en mer sammensveisa gjeng sist gang, så har jeg jo fått nye bekjentskaper også denne gangen. Det må være en av de beste tingene med å ha en funksjonsnedsettelse.. at man måter så masse mennesker som sitter med så masse verdifull erfaring. Mennesker som kanskje har måttet jobbe litt ekstra for å få til, som likevel får til så masse, og som rett og sletter superinspirerende. Jeg trenger regelmessig påfyll av andre med ulike utfordringer, for å minne meg på at vi er helt rå. Og at det er lite som er umulig. Ikke minst er det fint å være en ressursperson for andre. Om det er fordi man er et forbilde, eller om det er fordi man av og til klarer å si de riktige tingene, eller bare å hente en kaffekopp eller gi et lite dytt i skibakken. Det fine er å være der for hverandre, å ha et samhold og glede i å hjelpe.

Ny venn: Ingrid testa langrennspigging for første gang!

2. Hvile og perspektiv

Jeg trenger hvile. Og jeg merket at jeg har blitt MYE bedre på det. Jeg husker at sist jeg var på Beito var jeg skikkelig rastløs. Da ble jeg irritert på all hviletiden.. men denne gangen var det helt nydelig. Jeg nøt tid for meg selv på rommet, med en god bok eller en serie. Jeg nøt å rusle en rolig tur til butikken, eller å sitte i TV-stua med strikketøyet mitt. Og jeg nøt de rolige øktene like mye som de harde. Det setter jo ting i perspektiv også, å kjenne på hvor bra man har det på en sånn plass, og merke litt hva som kanskje ikke funker så bra hjemme. Jeg får jo ikke fjerna hverdagslige gjøremål, reisevei til jobb og trening og litt hektisk timeplan, men jeg må nok fortsatt øve ENDA mer på å være fornøyt med litt mindre. Prioritere litt mer hvile og meg-tid. Jeg øver stadig. Øvelse gjør mester sier de.. så burde vel snart bli verdensmester..................?!?!

SNØ SNØ SNØ: Det ble både langrenn...

Og slalom!

3. Bedre på ski!

Jeg tror jeg har blitt litt bedre på ski. I alle fall på skøyteski og nedoverski. Det ble jo ikke så mye klassisk pga ryggen.. MEN jeg fikk teste noen kule støtter som man setter på bindingene for å stabilisere anklene, og DET var kult (mer om dette kommer..). Ellers har jeg altså skøyta ganske mye. Fikk låne utstyr, og fikk litt teknikktips. Nå klarer jeg faktisk å gå underkant av mila uten å dø helt. Det er fortsatt tungt, men det går SÅ mye bedre. Skal jo sies at løypene rundt helsesportsenteret er rimelig flate.. men er jo det også som gjør det så greit å øve, og bli bedre. Når det gjelder nedoverski var jeg jo litt skuffa, over at det ikke ble så mye kjøring. Jeg fikk heldigvis inn noen økter siste uka, og tror jeg har hatt litt fremgang der og. Hadde en dag med litt ordentlige instruksjoner, og følte noe løsna litt. Må selvfølgelig trene mer, men ser litt mer lys i ende av randonee-tunellen nå! Vil så gjerne kunne kjøre ned fra pudderfjell uten å ha dødsangst og lår som holder på å falle av...

4. Personlig rekord i svømming

Altså, jeg må jo ha satt rimelig mange personlige rekorder i svømming tenker jeg. Både på tempo og distanse og teknikk og alt som er. Men det som liksom var milepælen var at jeg klarte å svømme 2000m crawl. Tror ikke jeg har svømt så langt før på én økt. Vi måtte svømme nesten 3000m på NIH husker jeg, men da svømte jeg bryst, og brukte nesten halvannen time og trodde jeg skulle drukne.... Denne gangen føltes det relativt ok, ikke sånn kjempestrabasiøst, og jeg klarte det på 45min. Jeg er faktisk rimelig stolt. Generelt ble det jo MYE svømming pga ryggen.. og med litt teknikktips fra en tidligere parasvømmer ble jeg ENDA bedre. Før var jeg treig og usikker og syntes svømming var tungt. Men nå har jeg det som plommen i egget og fisken i havet og full pakke.

Klatremus: Litt klatring ble det og, selv om ikke veggen er sååå mye å skryte av...

Diverse salaktiviteter: alltid noe nytt og spennende på gang

En typisk dag på Beitostølen Helsesportsenter

Jeg har jo skrevet litt tidligere, og lagt ut bilde av timeplanen. Men for dere som er nysgjerrige, så skal jeg likevel legge frem et eksempel på en typisk dag på helsesportsenteret. Vær ikke i tvil folkens, det er en av de beste plassene på jord!

08.00: Frokosten starter.. jeg ligger mest sannsynlig fremdeles i senga, og utsetter det LITT. Men innen 08.45 er frokosten i magen og jeg er klar for dagen!

08.45: Morgenmøte med gruppa (hver mandag, og av og til ellers). Her får vi beskjeder fra teamet og generelt en liten pep-talk.

09.15: Første aktivitet ut. Kanskje starter dagen i treningsrommet med en styrkeøkt. Vi får egne programmer fra fysioterapeutene, og de er også til stede mens vi trener og kan hjelpe til. Her er det aparater, slynger, frivekter, matter, ribbevegg osv osv.

10.00: Det er klart for HVILE. Et helt eget punkt på timeplanen. Riktignok kan denne tiden ende med å bli fylt med noe. Kanskje er det tid for en tur i slalombakken, eller en samtale, eller kanskje en ridetur. Men en ting er sikkert: det lønner seg å hvile mens man kan.

11.00: Ny økt på planen. Uteaktivitet står kanskej for tur. Dette er det mye av på Beito. Jeg foretrekker de alltid nypreparerte langrennsløypene. Andre prøver seg på truger, eller sykling om det er bart. Man kan også gå på beina. Dessuten finnes alle slags aktivitetshjelpemidler. Sitski, piggekjelke, "skirullator" osv osv.

12.00: Tid for LUNSJ. Salatbuffet. Røykelaks. Brie. Kanskje litt middagsrester. En god kopp kaffe. En god samtale. Samhold.

13.30: Kanskje lukker jeg øynene en halvtimes tid etter lunsj. Eller leser i en bok. Lader batteriene litt. Og gjør klar til dagens siste timeplanøkt. Den starter gjerne rundt 13.30 eller 14. Det kan være sirkeltrening med hele gjengen, eller kanskje er det en helt ny aktivitet i hallen som jeg aldri har prøvd før. Jeg har fått teste mye på helsesportsenteret. Sittevolleyball, diverse rullestol-ballspill, boxing, tromming på pilatesballer.. you name it. Uansett, det meste er GØY, særlig når man har med seg så mange bra mennesker på leken.

16.00: Tiden frem til middag kan fylles med litt kortspill, en liten tur, kanskje en ekstra aktivitet. Eller under dyna kanskje? Det er jammen godt med litt hviletid etter en dag fylt med trening. Så kommer altså middagen på bordet kl 16. Variert og god mat, masse fisk, masse grønt. Og alltid med hensyn til allergier osv. NAM.

17.45: Etter middag er det tid for fritidsaktiviteter. Det kan være forming, skyting med luftgevær, klatring, eller kanskje en ekstra bassengøkt. Nesten hver dag er det muligheter for å få seg litt svømmetrening. Det er et 25m. basseng, og et terapibasseng med 34grader. Der hender det også vi har vanngym. Og la oss ikke glemme badstuen som står klar når man kommer opp og er sliten og kald. En velfortjent pust i bakken der må til.

19.00: Kveldsmat. Som regel er jeg ikke rukket å bli skrubbsulten, men uten mat og drikke duger helten ikke. Så et par skiver får jeg i meg, og sparer kanskej én til litt senere. Uansett er det luksus å slippe å ordne mat selv.

Resten av kvelden kan det være fritidsaktiviteter som quiz, spill, bingo osv. Det kan være en gjeng samler seg for å se et spesielt TVprogram, eller en film. Selv trekker jeg meg ofte tilbake. Kryper under dyna og finner frem en god serie. Også legger jeg meg tidlig. Klar for å våkne igjen kl.0800 og ta fatt på en ny og innholdsrik dag.

Takk for nå Beito. Håper vi sees snart igjen <3

Populære innleg
Arkiv

© 2017 MTK. Designet med Wix.com